ВІКОВІ ОСОБЛИВОСТІ 5
ВІКОВІ ОСОБЛИВОСТІ ПСИХІЧНОГО РОЗВИТКУ ДІТЕЙ П'ЯТОГО РОКУ ЖИТТЯ.
Провідна потреба –пізнавальна активність
Провідна діяльність – сюжетно –рольова гра
Провідна функція – наочно – образне мислення
ОСОБЛИВОСТІ ВІКУ:
Соціальні
- демонструє самовпевненість і рішучість під час виконання завдань
- розповідає про нещодавні успіхи і події
- хоче перебувати в товаристві інших людей
- обережно використовує речі, що належать іншим людям
- припиняє невідповідну поведінку після першого нагадування
- має кількох друзів, можливо, одного особливого друга чи подругу
- хвалить, підтримує іншу дитину або допомагає їй
- дає словесні вказівки під час ігор
- чергується у грі без втручання дорослих
- грає певні ролі в уявних іграх з іншими малятами
- виконує якийсь хатній обов’язок після нагадування
- активно грається з іншими дітьми
Фізичні
- стоїть на другій (не опорній) нозі протягом десяти секунд
- ходить по розмічених лініях уперед, назад і вбік
- стрибає назад два рази без затримки
- долає відстань два метри, підстрибуючи на одній нозі
- робить два (або більше) скоординованих кроки перед ударом ногою по м’ячу
- ловить тенісного м’яча обома руками
- кидає м’яч з поворотом тіла і кроком уперед
- уміє стрибати на одній нозі на місці і просуваючись вперед
- має чітко визначений пріоритет у використанні рук (правша, лівша)
- пише (вимальовує друкованими літерами) своє ім’я
- розфарбовує контурні малюнки
- правильно тримає олівець великим, вказівним та середнім пальцем
- малює (копіює) прямокутники і трикутники
- вирізає з паперу прості фігури
Навички самообслуговування
- зав’язує черевики
- самостійно одягається
- прикриває рукою рота під час кашлю або чхання
- чистить зуби без сторонньої допомоги
Мовні
- демонструє різні способи використання мови: для надання й одержання інформації, висловлення думок та поглядів тощо
- використовує речення з п’яти слів
- бере участь у діалогах, не намагаючись перетворити їх у монологи
- відповідає на телефонні дзвінки
- запам’ятовує і передає прості повідомлення
- може повторити речення з дев’яти, десяти слів
- відрізняє казки від реальних історій
- мова плавна, розбірлива (у частини дітей зберігається неправильна артикуляція деяких звуків)
Пізнавальні
- класифікує числівники, книжки, фрукти й овочі
- пояснює, що треба робити у разі пожежі
- пояснює, навіщо потрібні годинники
- візуально розрізняє схожі фігури і великі літери
- декламує абетку від А до Я; розрізняє великі літери (А-Я)
- пояснює, які обов’язки виконують лікарі, медичні сестри, пожежники, міліціонери, листоноші, дантисти
- знає, куди треба звертатися по допомогу в разі хвороби, де можна придбати їжу, ліки, де можна побачити тварин на зразок тигра або ведмедя
- називає вулиці, номер будинку; називає своє ім’я, прізвище, вік
- рахує до двадцяти; розрізняє числівники від 1 до 20; передбачає реалістичне закінчення події чи оповідання
- досить точно переказує оповідання, викладене в книжці з малюнками
- малює чоловічка з 5-6 деталей по пам’яті
ВІДВІДУЮЧИ НАШ ДОШКІЛЬНИЙ ЗАКЛАД, ВАША ДИТИНА НАВЧИТЬСЯ:
З розділу «Здоровя та фізичний розвиток»:
- позитивно ставитися до рухової діяльності, мати потребу в ній
- ходити, бігати, стрибати, метати, лазити,утримувати рівновагу
- із задоволенням брати участь в оздоровчих процедурах
- знати про необхідність дотримання правильної постави в усіх видах діяльності
- виконувати загально-розвиваючі вправи відповідно до зразка
- залюбки брати участь в руховій діяльності
- говорити в міру голосно, чітко, правильно, виразно, дотримуючись правил культури мовлення
- називати предмети, їх ознаки, групувати за призначенням, ознаками тощо
- спілкуватися з однолітками й дорослими (будувати діалог, брати участь у полілогах), добираючи потрібний тон (ввічливий, лагідний), передаючи потрібну інтонацію (запитання, радості, суму, здивування тощо)
- зосереджено слухати співрозмовника, розповідь вихователя, казку, оповідання, вірш; переказувати казки, розповідати вірші, скоромовки
- римувати, складати оповідання, казки, загадки
- розповідати про той чи інший знайомий предмет послідовно, без надто довгих пауз, повторів
- розповідати за змістом картини у логічній послідовності, плавно, без повторів, зайвих слів, надто довгих пауз (три-чотири речення)
- впізнавати речення у зв'язних висловлюваннях, складати окремі речення за малюнками
- розрізняти голосні й приголосні (тверді, м’які) звуки на слух, здійснювати частковий звуковий аналіз слів з 3-4 звуків
- називати слова із заданим звуком
- називати соціальні ролі людей у сім’ї та суспільстві
- розуміти морально – етичні поняття: взаємодопомога, підтримка, безкорисливість, дружба, любов
- з повагою ставитися до батьківщини, праці, природного і рукотворного світу
- розрізняти види матеріалів(дерево, пластик, гума, тканина, глина), з яких виготовляють речі
- порівнювати предмети між собою, знаходячи спільні та відмінні якості
- знаходити альтернативне застосування предметам, виходячи з їх властивостей та якостей
- використовувати узагальнювальні назви предметів (іграшки, посуд, білизна)
З розділу «Дитина в природному довкіллі»:
- цікавитися різноманіттям світу природи
- матиме знання про різноманітні середовища існування рослин і тварин
- помічати красу та естетичну своєрідність природи у різні пори року, насолоджуватись спогляданням
- еколого доцільній поведінці у природі
З розділу «Дитина в сенсорно – пізнавальному просторі»:
- порівнювати групи предметів за кількістю
- рахувати в межах п’яти
- використовувати кількісну і порядкову лічбу
- орієнтуватися у просторі, позначаючи місцезнаходження своє, предметів та речей
- розрізняти частини доби, пори року за їх характерними ознаками
- користуватися сенсорними еталонами, набутими математичними уявленнями в різних видах діяльності
Конструювання
- конструювати з різноманітних матеріалів
- створювати конструкції за зразком
- розуміти просторові характеристики предметів та реалізувати ці знання в практичній конструктивній діяльності
- позитивно ставитися до колективної роботи
З розділу «Дитина у світі культури»:
Образотворча майстерня:
- емоційно відгукуватися на прояви прекрасного в житті, природі та мистецтві
- використовувати різні способи зображення (малювання, ліплення, аплікація)
- різним прийомам ліплення та аплікації
- користуватися ножицями
- із захопленням брати участь у колективних творчих роботах
Музичний калейдоскоп:
- сприймати та проявляти інтерес до музики
- мати уявлення про авторів музики (композиторів)
- розуміти зміст музичних творів
Театральна мозаїка:
- орієнтуватися в основах театрознавства
- емоційно сприймати й відгукуватись на театральні вистави та інсценівки у виконанні дорослого
- розрізняти мораль літературного твору, що театралізується
- відтворювати літературний текст напам’ять у процесі театралізованих ігор та сценічних театральних постановок
- основам мистецтва ляльководіння , елементарним рухам театральних ляльок
Літературна скринька :
- виразно читати напам’ять знайомі вірші
- використовувати художні твори у повсякденні
- бережно ставитися до книги